Linkbuilder

Az összekötő kapocs

Hidegzuhany

2017. augusztus 19. 08:28 - linkbuilder

80398-8756618.jpg

Linkbuilder  ICL  - A hét közepén látott napvilágot az fotó, amelyen egy svájci hotel úszómedencéje mellé kifüggesztett felirat olvasható. A tábla arra kéri a zsidó vendégeket, hogy lesznek oly kedvesek fürdés előtt és után is lezuhanyozni, ellenkező esetben számukra be kell zárniuk a medencét. Mostani írásunkban az azóta lekerült feliratot vesszük górcső alá, és mutatjuk meg, hogyan lehetett volna némi interkulturális ismerettel elkerülni a körülötte kialakult botrányt.

Mindenek előtt vessünk egy pillantást az ominózus fotóra. Íme tehát a kép, ami azóta körbejárta az egész világsajtót, ezzel valószínűleg az egyik leggyakrabban emlegetett személlyé téve a hotel vezetőjének becses édesanyját, szoros holtversenyben persze az all-time klasszikus Donald Trump anyai ági felmenőivel:

18070455_fae53af13ba0f6ca2301b9979d4c69ad_wm.jpg

Mint az egyébként a cikkből később kiderül, a felirat kihelyezését az ügyintéző azzal indokolta, hogy "a hotel zsidó vendégei voltak azok, akik pólóban, zuhanyzás nélkül mentek a medencébe" . Ez minden, ami információként eljutott hozzánk, ami azért már önmagában is elegendő ahhoz, hogy kimondjuk az elsődleges interkulturális diagnózist: sztereotípiára épülő magas kontextusú kommunikáció. Mielőtt még mindenki futva menekülne ettől az ICL szakzsargontól, jöjjön máris a Robitussinos rész, amiben azt is megmagyarázzuk, hogy "de miiiééért?"

A sztereotípia nem más, mint amikor van néhány általunk vagy mások által begyűjtött tapasztalat egy adott csoport tagjainak viselkedésével kapcsolatban, és ezek alapján azt feltételezzük, hogy a csoport valamennyi tagja hasonlóképpen viselkedik. Ilyen sztereotípia lehet, hogy a MÁV kalauzok mind mogorvák, a brit turisták mind bulinegyedben randalírozó idióták, vagy hogy a politikai vezetők mind korruptak.

Félreértés ne essék: nem állítjuk azt, hogy egyáltalán nincs olyan személy, aki pontosan megfelel ennek az állításnak, de azt könnyen beláthatjuk, hogy van olyan MÁV kalauz, aki kedves és segítőkész, olyan brit turista, aki mondjuk a finom ételek valamint az opera kedvéért jön Magyarországra, és olyan politikai vezető, aki kenőpénz nélkül is teszi a dolgát.

A svájci hotelben megfogalmazott üzenetet szintén egy - a fentiekhez hasonlóan - sztereotipikus megközelítés hívta életre. Korábban a hotelnak több olyan tapasztalata volt, hogy zsidó vendégek pólóban, zuhanyzás nélkül mentek be a medencébe, ezért aztán ilyen viselkedésre számítottak minden leendő zsidó vendégtől, amelynek elkerülése érdekében készítettek egy nekik címzett figyelmeztető táblát.

És hogy hogy jön itt a képbe a magas kontextusú kommunikáció? Hát úgy, hogy aki ezt a táblát látja, az nem ismeri a felirat megszületését megelőző tapasztalatokat, vagyis az üzenet kontextusát. Ezért aztán háttértudás hiányában nagyon könnyen félreérheti, vagy rossz szándékot, antiszemitizmust feltételezhet ott, ahol valójában nincs is.

No, de ha már az eddigi gondolatmenetet az orvos - diagnózis hasonlatra építettük fel, álljon akkor itt a javallat is, ami nem más, mint egy alacsony kontextusú kommunikációval megfogalmazott üzenet. Vagyis: pontosan azt írd ki, amit gondolsz. A hotel ügyintézőjének ugyanis nyilván nem a zsidó vendégekkel volt problémája, hanem azzal, ha valaki zuhanyzás nélkül, vizespóló versenyt megszégyenítő szemérmetlenséggel hasít bele ruhástól a medencébe. A tanulság az, hogy akkor ezt is kell kiírni.

Summa summarum, az interkulturális ismeretek fényében megírt tábla valahogyan így nézhetett volna ki:

"Kedves vendégeink!

A korábbiakban számos esetben fordult elő, hogy szállodánk lakói zuhanyzás nélkül, illetve pólójukat magukon hagyva mentek be a medencébe. Annak érdekében, hogy a medence vizét valamennyi lakónk tisztán és komfortosan használhassa, arra kérjük Önöket, hogy a medencét kizárólag fürdőruhában illetve úszónadrágban használják, és a használat megkezdése előtt zuhanyozzanak le.

Köszönettel: Ruth Thomann, Hotel Manager"

Persze mindehhez szükség lett volna egy olyan szintű angol nyelvtudásra, amely a cikk szerint sajnos szintén nem állt az ügyintéző rendelkezésére...

 

A borítókép csak illusztráció. (Kép forrása)

37 komment
süti beállítások módosítása